Ahad, 10 November 2013

bagaimanakah kamu boleh tinggalkan benda baik yang dulu kamu pernah kamu lazimi?


jika dulu, semasa di alam persekolahan, bersama2 sahabat di asrama/rumah sewa, ada yang mampu membaca sejuzuk al-quran setiap hari sementara menunggu solat isyak berjemaah di masjid..

jika dulu, ikhtilat nya terjaga, sekarang main hentam saja, melayan yang tiada kena mengena, di mana 'stand' kita yang pernah dahulu menjadi benteng di jiwa?

jika dulu, usai subuh dan asar berjemaah, dapat kita alunkan zikir mathurat bersama2, usrah pula menjadi tunjang kekuatan kita,

jika dulu, menjadi kebiasaan membaca surah yassin beramai2 di dataran perhimpunan sekolah, membaca asma ul husna sebelum kelas bermula, membaca doa penerang hati bersama2, kenapa tidak sekarang? sudah terlalu dewasa agaknya..

jika dulu, bacaan al-mulk akan kedengaran antara jam 11 ke atas, tapi sekarang suasana sepi di iringi bunyi cengkerik sehinggalah malam berlabuh dengan begitu sahaja..

jika dulu, seawal jam 4 pagi, sudah terdengar bunyi percikan air, ada yang bersiap sedia untuk berjumpa kekasih abadi, namun malangnya kini, jam 6.45 pagi, lantai di bilik mandi masih kering lagi..

jika dulu, ada yang terpaksa menutup aurat, melonggarkan pakaian, melabuhkan tudung kerana peraturan sekolah, takut di denda guru disiplin agaknya? mengapa tidak di hayati sehingga meresap ke dalam hati??

jika dulu, kita lah antara penggerak Badan Dakwah dan Rohani (BADAR) yang giat menjalankan amar makruf nahi mungkar..mungkin sekarang ada yang sedang di uji dengan kata2 yang pernah dituturnya sendiri..

ayuh tempelak diri, demi kepentingan di kemudian hari...
kenapa ada yang telah jauh lari, dari landasan yang telah di gariskan Ilahi..
tidakkah kau merindui, saat diri di tarbiyyah untuk mengikut acuan agama yang suci?
carilah kembali biah solehah yang pernah dahulu sebati dengan diri,
sebelum diri jauh menyimpang, ingat diri kita sentiasa di 'perhati',
segala amalan akan tercatat dalam buku yang bakal di bentangkan nanti,
istiqamah itu amat sukar, bagi hati yang telah 'mati'..
..........................

mood : terkenang zaman muda remaja..


oleh indahnya berpurdah



2 ulasan:

Pertama kali memasak

  Aku menulis dengan rasa sedih, aku menulis dengan rasa hiba..... 'masa kecilku' Aku anak ke-4 dari 6 adik-beradik. Keluarga aku bu...