Khamis, 19 Disember 2013

sebenarnya apa benda yang kita cari dalam hidup ini?



ADA orang serabut kepala pakai KERETA MEWAH tapi berhutang.
ADA orang hidup selesa pakai KERETA KECIL tapi dibayar cash

ADA orang RUMAH BESAR tapi hidup tak aman
ADA orang RUMAH KECIL tapi rasa bahagia

ADA orang GAJI 3,000 sebulan tapi rasa macam tak cukup
ADA orang GAJI 1,200 sebulan tapi rasa macam lengkap keperluan hidup

ADA orang  ANAK SEDIKIT tapi rasa membebankan
ADA orang ANAK RAMAI tapi mereka membanggakan ibu bapa

Kita selalu merungut diberi gaji yang kecil
Kita selalu memandang hina mereka yang miskin
Kita selalu riak dengan usaha yang sedikit
Kita selalu berbangga dengan kemewahan diri



Sebenarnya apa yang kita cari dalam hidup ini?? 
Aku pernah bertanyakan satu soalan kepada seorang kawan, tentang cita-cita dan siapa dia 10 tahun akan datang. Sebenarnya aku sengaja tanyakan dia begitu kerana aku ingin tahu apa matlamat hidupnya. Dalam kata-kata dan ucapan dia mengagumkan aku dan ayat terakhir sekali buat aku ingat dia sampai sekarang katanya: 'yang saya cari itu redha allah'

kata-katanya buat aku tersentap dan berfikir, sebenarnya kemahuan kita banyak namun pada akhirnya apa sahaja pekerjaan yang kita lakkukan seharusnya kita dahulukan redha allah, selalu soal diri kita, apa allah redha dengan  pekerjaan yang kita lakkukan


Seharusnya dan sebenarnya yang kita cari itu adalah redha allah, bukanya redha manusia


Aku sayang semua sahabat-sahabat aku kerana allah, lelaki dan perempuan itu sama sahaja tidak pula aku bandingkan, sayang aku kerana aku ingin memiliki sayang allah... semoga allah merahmati sahabat aku yang sorang ini Ameen.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pertama kali memasak

  Aku menulis dengan rasa sedih, aku menulis dengan rasa hiba..... 'masa kecilku' Aku anak ke-4 dari 6 adik-beradik. Keluarga aku bu...