Khamis, 19 Disember 2013

di suatu petang




Petang tadi sengaja aku jalan-jalan ke pekan Jitra untuk nak beli hadiah manalah tahu kalau ada barang yang elok dan sesuai untuk aku hadiahkan kepada kawan-kawan aku yang lahir di bulan disember ni dan juga kepada seorang kawan baik aku yang baru melahirkan baby girl. Aku dah aku ishtiharkan padanya yang aku akan menjadi ibu angkat anaknya. Anak dia itu bererti anak aku juga.

 Aku pun menghentikan my lovely baby myvi dekat tepi jalan, parking penuh dohh... Aku yang berpakaian tak semegah mana dengan T-shirt, seluar track dan tudung  berjalan macam orang nak cari gadoh menuju ke tingkat 3 bangunan ANEKA... first tempat yang akan aku tuju sudah semestinya kedai buku, aku perhatikan sekitar kawasan kedai dan buku-buku macam tak best dan aku pun keluar terus menuju ke kedai cenderahati.. aku pusing sana sini perhatikan jika ada barang yang sesuai untuk aku jadikan hadiah dan poskan kepada mereka. Puas aku belek namun tiada satu pun yang berjaya menambat hati aku.

Aku pun keluar dan nak balik... masa aku tengah berjalan nak balik tu aku perhatikan ada sebuah pusat game yang dipenuhi dengan anak muda melayu khususnya sedang leka dengan game yang di tandingkan.... Terus timbul rasa sedih yang teramat sangat dalam hati kecil aku melihat anak muda kita sebaya adik aku memenuhi kawasan permainan video tersebut, tu belum termasuk pusat karoke dan pusat snuker lagi.. dan sememangnya ramai anak muda bangsa aku yang memenuhinya


Hati kecil aku berkata, 'Ya allah bertapa sia-sianya hidup mereka, hidup tidak bermanafaat buat diri sendiri dan agama mereka'


Hidup ini terlalu singkat untuk disia-siakan. Kata Nabi Daud singkatnya umur itu umpama masuk rumah pintu depan keluar pintu belakang. ada riwayat menyatakan baginda hidup lebih drp 900 tahun...... tak takut kah mereka pada pandangan allah dan murka allah?? tak pernahkah mereka berfikir apa allah redha mereka begitu??

Wahai sahabat,
Carilah pahala untuk bekalan hidup diakhirat, moga-moga bila kita balik disoal di padang mahsyar nanti ada jawapan apabila allah bertanyakan: "apa yang dah kita dah buat untuk islam?" "apa semasa hidup kamu, kamu sudah menjalani hidup sebagi seorang islam yang sebenar?? "masa muda kamu sudah kamu habiskan kemana??" ... Jangan pula kita balik bertemu dgn allah taala dalam keadaan bankrup, dalam keadaan kosong tanpa amal,... nauzubillah

cuba bayangkan kita mati dalam keadaan lalai dalam mengingati allah, selalunya manusia mati dalam keadaan kelaziman yang dia lakkukan, mati dalam tidur sambil dengar lagu di earphone, mati dalam keadaan berzina, mati merempit, mati masa tengah karoke, mati ditembak kerana merompak, mati kemalangan, mati tengah berjoget, mati minum arak atau mati dalam sujud... fikir-fikirkan lah


orang perempuan selalunya jarang menggunakan akal untuk berfikir, jesteru wahai kaum seperti aku, gunakanlah akal untuk berfikir, banyakkan diam daripada bercakap perkara yang tidak berfaedah dan menyakiti orang lain, tuntutlah ilmu dan lazimilah guru... insyallah berkat


kesedihan itu hanya allah saja yang tahu, mungkin perasaan ini seakan sama sebagaimana yang baginda nabi rasa tentang umatnya, .... 'ya rasullah syafaatkan kami'


Sekadar peringatan buat diri sendiri juga agar tidak terus terleka dengan dunia yang sementara dan tidak menjanjikan apa-apa kesenangan

JAUHILAH PERKARA YANG SIA-SIA











Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pertama kali memasak

  Aku menulis dengan rasa sedih, aku menulis dengan rasa hiba..... 'masa kecilku' Aku anak ke-4 dari 6 adik-beradik. Keluarga aku bu...