Jumaat, 9 Ogos 2013

Taktik perkenalan kendiri defensif



  Apabila identiti seseorang telah dipersoalkan atau dinafikan oleh orang lain, individu itu tersebut mungkin akan bertindak untuk mempertahankan identiti, atau memulihkan identiti yang telah rosak itu. Defensif ialah brtujuan mengembalikan identiti kepada yang asal. Tindakan kendiri secara asertif adalah bertujuan untuk membentuk identiti yang baru. Perkenalan kendiri secara defensif diperkenalkan akibat dorongan daripada kesan-kesan negatif yang sering dikaitkan dengan identiti yang telah rosak.

  Sebagaimana situasi: seorang professor yang membuat kesilapan dalam kuliahnya mungkin akan dipandang rendah oleh mahasiswa-mahasiswanya. Untuk menghalang reaksi negatif daripada orang lain, seseorang itu menggunakan taktik perkenalan kendiri defensive untuk tujuan mengelak atau membataskan kehancuran yang berkaitan dengan identity yang telah rosak itu. Melalui situasi tersebut, professor tersebut mungkin meminta maaf atas kesilapan yang berlaku.

Justifikasi

Justikasi adalah pernyataan yang memberi gambaran bahwa seseorang itu bertanggungjawab pada apa yang telah dilakukannya, tetapi individu tersebut meberikan alas an-alasan atau sebab-sebab untuk menutupi kerosakan identiti akibat perbuatannya itu. Justifikasi biasanya digunakan kerana seseorang individu mahu orang lain percaya bahawa matlamat adalah menghalal atau merasionalkan cara.
Penerangan tersebut bertujuan agar orang lain meletakkan sesuatu peristiwa dalam konteks yang lebih luas. Justifikasi bertujuan untuk menolong seseorang yang menggunakannya membebaskan diri dari merasa kejanggalan, dan memperbaiki identitinya yang telah rosak. Justifikasi bertindak sebagai dapat menyelamatkan air muka dan mengurangkan darjah reaksi negatif daripada orang lain. Penerimaan justifikasi boleh mengurangkan kemungkinan tindakan ganas daripada orang lain. Misalnya, rakyat mungkin tidak akan memberontak terhadap pemerintah kerana kenaikan cukai, sekiranya kenaikan cukai itu diberikan justifikasi yang dapat mereka terima, misalnya untuk tujuan pembangunan Negara dan membantu rakyat miskin.



Penyangkalan

Justifikasi atau alasan merupakan penerangan-penerangan lain yang terlebih dahulu dikemukan sebelum sesuatu kejanggalan iaitu dipanggil penyangkalan. Penyangkalan adalah satu taktik berbahasa(lisan) yang digunakan bagi menghilangkan terlebih dahulu keraguan-keraguan yang mungkin wujud akibat dari tingkah laku atau tindakan yang disengajakan. Dalam penyangkalan, seseorang individu memberitahu orang  lain tentang tujuan tingkah laku yang akan dilakukannya dengan harapan bahawa sesuatu impresi negatif, yang mungkin wujud boleh dibendung atau dihalang sebelum ia terbentuk. Sebagai contoh, seorang pelajar telah memberitahu ibu bapanya bahawa peperiksaan yang akan didudukinya itu terlalu sukar, di mana sebelum ini ramai pelajar yang telah mengambilnya telah gagal. Tujuan individu tersebut adalah untuk memberitahu ibu bapanya sekiranya dia gagal nanti, diatidak seharusnya dimarah.

Tingkah laku penghalangan kendiri

Tingkah laku penghalangan kendiri merujuk kepada satu taktik yang seseorang dengan sengaja membentuk halangan-halangan dengan tujuan menyukarkank pencapai sesuatu matlamat atau kejayaan dalam sesuatu tugas. Untuk memahami tingkah laku penghalangan kendiri ini, kita ambil satu contoh di mana prestasi seseorang dalam sesuatu tugas dipaercayai dapat mencerminkan kebolehannya melakukan tugas tersebut, tetapi diwaktu yang sama individu tersebut kuatir apa yang orang lain akan fikirkan tentang prestasinya nanti.

   Untuk mengatasi kekuatiran, individu ini membentuk atau mengada-adakan halangan –halangan yang mnyukarkan pencapaian matlamat dalam tugasnya itu, agar tugasnya dilihat sebagai lebih sukar. Melalui cara ini, orang lain yang menghakimi kebolehan dan prestasinya nanti, dap[at membuat penilaian yang positif terhadapnya. Maksudnya, sekiranya gagal dalam mencapai sesuatu matlamat, individu itu atau orang lain akan menyatakan bahawa kegagalannya itu disebabkan oleh halangan-halangan tersebut, tetapi sekiranya dia Berjaya walaupun adanya halangan-halangan tersebut, orang lain mungkin akan menyatakan bahawa individu tersebut berkebolehan.


    Dengan cara mencari halangan diri, dia menjadikan sebab kegagalan bukan kerana kelemahannya, dan dengan demikian dapat melindungi dirinya daripada artribusi negatif yang dibuat oleh orang lain. Sebaliknya jika Berjaya, dia dan orang lain dapat mengartribusikan sebab kejayaan itu akibat kebolehan istimewanya. Sebagai contohnya,seorang pelajar yang akan menduduki peperiksaan kognitif mengambil masa sedikit sahaja untuk belajar, sebaliknya lebih banyak masanya sengaja dihabiskan dengan berborak-borak bersama kawan-kawannya sebelum hari peperiksaan.

   Sekiranya mendapat markah yang rendah dalam peperiksaan tersebut, pelajar tersebut akan mendakwa bahawa tndakannya berjumpa kawan-kawan adalah sebagai sebab yang mengganggu prestasinya dalam peperiksaan. Namun sekiranya prestasinya baik dalam peperiksaan, maka harga kendirinya akan bertambah, dan akan mendapat atribusi sebagai seorang pelajar yang bijak.


SITUASI PERTAMA: tingkah laku penghalang kendiri

 Babak pertama ini di mana terdapat 4 orang sahabat mahasiswa Kolej Islam Sains dan Teknologi berbicara tentang peperiksaan yang bakal mereka duduki keesokan harinya.
Siswi 1: assalamualaikum, korang sihat ke? Korang dah study ke? Esokkan dah exam.
Siswi 2: waalaikummussalam, aku dah study, tapi tak faham sangat la. Nota dah dia berterabur, tulisan  kecik pulak tu. Macam karangan, dah la masa mengajar bagi contoh yang sama dalam nota. Pening aku di buatnya.
Siswi 3: eh! Kau pun sama jugak, aku ingatkan aku yang lambat pick up, rupanya memang   pensyarah tu yang tak pandai mengajar.
Siswi 4: tapi aku rasa subjek ni memang susahla. Aku harap kita semua dapat jawab esok.
Semua siswi: aku pun harap macam tu jugak.

SITUASI KEDUA: penyangkalan

Selepas habis kuliah, ketika sedang berehat bersama keluarga.
Siswi 5 : assalamualaikum abah? Asma baru balik ni
Abah : waalaikumussalam, oh Asma dah balik. Mari sini sekejap abah ada benda nak cakap.
Siswi 5 : ada apa bah? Orang nak study ni, esok dah nak exam
Abah : oh iya ke, jadi macam mana dengan persediaan Asma untuk esok?
Siswi 5 : entah la bah, esok dah nak exam, tapi Asma dah baca buku tapi masih tak faham-    faham. Subjek tu memang susah la abah.
Abah : habis tu Asma tak ada buat study group ke dengan kawan-kawan yang lain?
Siswi 5 : alah abah senior kami yang dulu pun cakap memang subjek tu susah kalau lulus tu pun cukup-cukup makan je.
Abah : kalau begitu Asma buatlah yang terbaik. Abah harap Asma akan lulus dengan baik.

SITUASI KETIGA : setelah habis peperiksaan

Siswi 6 : hooray..!!!!!!! Alhamdulillah dah habis exam lega rasa
Siswi 7 : amboi seronok eh dah habis exam. Bagi kau susah tak exam tadi?
Siswi 6 : agak susah la jugak, saya tak tak jawab sampai habis, lagi pun banyak yang saya tak tahu nak jawab. Awak pula macam mana? Boleh jawab semua?
Siswi 7 : amboi tak boleh jawab pun boleh seronok eh.. saya Alhamdulillah boleh jawab semua walaupun susah tapi lebih baik saya jawab jugak daripada tinggal kosong dan tak dapat markah lansung. Baik tulis juga sekurang-kurangnya dapat markah kesian pun jadilah.
Siswi 6 : hahha….tunggu kita sama-sama kena repeat




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pertama kali memasak

  Aku menulis dengan rasa sedih, aku menulis dengan rasa hiba..... 'masa kecilku' Aku anak ke-4 dari 6 adik-beradik. Keluarga aku bu...