Rabu, 10 Julai 2013

dear diari : ramadhan day 1 (tikus rumah)


DEAR DIARI......



Alhamdulillah syukur ramadhan hari pertama ini berlalu dengan baik,
syukur ke hadrat illahi kerana dengan limpah kurnianya doa aku pada tahun lepas sudah termakbul jua...
Doa aku tahun lepas masa last ramadhan adalah supaya dapat bertemu lagi ramadhan pada tahun ini telah terlaksana.... alhamdulillah syukur sangat2



first of all hari ini aku kira salah satu dosa aku  sudah terhapus dek kerana seekor tikus.... ehh tikuss??? aha dek kerana seekor tikus rumah yang sederhana besar melintas atas kaki aku masa aku tengah basuh pinggan selepas sahur pagi tadi....... cisss nak dijadikan ceritanya selepas sahur pagi tadi aku angkat la pinggan atas meja makan tu, bajet macam nak basuh la pinggan-pinggan kotor aku tu.. masa  tu aku agak pelik la sebab selalunya bila aku duduk atas kerusi menghadap meja makan pasti akan ada si kucing hitam yang super garang mengiau minta sedikit makanan dihujung kaki aku.....

 so pagi tu masa nak sahur tikus tak sekolah tu berjaya menggantikan kucing hitam aku bermain2  atas kaki aku..... lepas makan aku angkat la pinggan masuk singki, then aku ambil la sabun dan jaring bajet macam nak basuh la, lepas tu aku terasa ada benda berhenti atas kaki aku aku ingatkan kucing tapi bila tengok bawah woiii tikus la aku apa lagi melompat macam tak cukup tinggi, time lompat tu pulak tersadung kepala lutut aku ni kat tombol kabinet,.... adoiiiii sakit woiiiii,,..... terasa sampai sekarang woooo


tu arr hadiah hari pertama ramadhan tahun ni....

masa berbuka tadi aku terasa nak minum air nira fresh daripada pokok nipah belakang rumah aku... tapi alik-alik tak jadi la pulak sebab bila fikirkan semula sunnah sebenarnya kita makan benda manis-manis setelah berbuka hmmm so aku ingat lepas terawih sajalah aku minum....

hidangan berbuka pun tak banyak sebab aku dah tegah mak beli makanan banyak-banyak... maklum la mak aku ni kategori  individu yang suka makan, hampir semua makanan dia nak belasah, aku jugak la yang selalu pesan minta mak jaga kesihatan.... yang peliknya mak kuat makan tapi badan aku pula yang makin membesar..... oh hoiiii sungguh merunsingkan


ok la esok la pulak menulis,... jom terawih


kalau kena gaya toreh air ni akan jadi lagi jernih taww.... hmmm dap dap



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pertama kali memasak

  Aku menulis dengan rasa sedih, aku menulis dengan rasa hiba..... 'masa kecilku' Aku anak ke-4 dari 6 adik-beradik. Keluarga aku bu...