Isnin, 30 September 2013

signal untuk bangun tahajud


Assalamualaikum readers, 

segala puji bagi allah tuhan yang menciptakan langit dan bumi berserta seluruh isinya, Selawat dan salam keatas junjungan mulia nabi muhammad S.A.W serta ahli keluarga baginda...


Readers pernah tak korang mengalami perkara ini...
kadang-kadang punya lah allah nak bagi signal pada kita dengan sengaja allah kejutkan kita pagi-pagi buta dalam pukul 2-4 pagi suruh bangun gi tandas, kadang-kadang tu terasa dahaga kita pon bangun la gi buka peti ais cari air. Dan lepas tu ntah kenapa kita dah tak boleh nak tidur balik(selalukan jadi mcam tu).... baring atas katil pon ke kiri kekanan tetap tak boleh tidur.... pastu kita ni pon buka lap top online fb, kalau tak pon ambil remote buka astro tengok bola.... punya la TAK SEDAR DIRI!!! sebenarnya allah sengaja kejutkankan kita pagi-pagi buta semata-mata nak bagi peluang pada kita bertahajud, bermunajat, zikir untuk buat bekalan akhirat, tapi itu pon kekadang kita tak sedar lagi masyallah....

Dalam hidup ini,
punya lah banyak nikmat allah bagi tapi kita lansung tak tahu nak bersyukur, kalau pon berasa tak nak buat tahajud, apa ka nak salah gerakkan sedikit mulut tu beristiqfar.... itu pon dah kira aci lah... tahajud bukan susah, kita qada solat subuh yang lepas-lepas pon dah dikira tahajud

tapi kita ni bukan setakat berat nak buat tahajud, nak sebut la illaha ilallah pon kedekut... masyallah... sebab apa nak tahu??? maaf aku cakap sebab kita ni JAHIL AGAMA. Bahasa sedap sikit BODOH, sampai buta mata hati daripada melihat nikmat allah yang melimpah ruah... dikurniakan  mata, telinga, hidung, suara dan yang paling besar nikmat iman dan islam...

dah la kita amalan tak banyak, selalu bergaduh dengan orang, duk perang mulut maki orang tu, kutuk orang ni... ada pulak tu sengaja dajalkan orang lain demi keuntungan diri sendiri... tak usah la nak sebut satu-satu perkara aib sendiri sebabnya memang memalukan diri sendiri...


dalam sebuah hadis Riwayat al-bukhari dan muslim:

"Setiap umat ku diberi keampunan oleh allahSWT melainkan orang yang mujahirah. Yang dikatakan orang mujahiran itu ialah dia melakkukan sesuatu amalan yang aib pada malam hari, kemudian pada waktu pagi dalam  keadaan allah menutup keaibanya dia berkata, wahai polan aku telah melakkukan perbuatan itu dan ini malam tadi.. sedangkan allah SWT telah menutup aibnya pada malam hari, sebaliknya apabila pagi dia menghebahkan pula perkara yang allah telah tutupkan untuknya."



INGATLAH  sahabat hidup ini sementara, kesenangan, kegembiraan, kesihatan, umur, anak pinak, harta kita itu semua allah akan tanya diakhirat, ibaratnya seperti kata2 nabi idris dunia ni seperti 'masuk pintu depan keluar pintu belakang'. (betapa singkatnya hidup)

 Jika kita kaji kisah nabi idris, baginda dikurniakan umur yang panjang selama 950 tahun, ada setengah riwayat menyatakan selama 900 tahun, namun baginda masih menyatakan bahawa kehidupan didunia ini adalah singkat. Sementelahan, cuba pula kita fikir bagimanakah pula kita yang lahir di zaman kenabian muhammad SAW yang hanya panjang umurnya sekitar 50-60 tahun sahaja??  wahai sahabatku setiap apa yang telah kita miliki semuanya akan dipertanggungjawabkan diakhirat kelak, setiap deru nafas kita juga  akan disoal di hari akhirat, juga ianya hari  yaumallazilla illa zillih iaitu hari dimana tiada naungan lain selain daripada naungan allah...


aku bukanlah seorang yang baik ataupun alim, aku sekadar seorang hamba biasa yang senentiasa melakkukan dosa, hidup ku juga tidak pernah terlepas daripada melakkukan dosa...... tapi sebagai seorang hamba yang hina yang sentiasa mengemis rahmat allah apa aku masih perlu sombong dengan ilmu yang ciput ini??? apakah masih perlu aku bersuka ria dengan hidup yang sementara ini?? atau apakah tidak ada suatu jalan yang aku boleh salurkan untuk golongan muda seperti aku untuk dijadikan bekal tika aku mati kelak???


sentiasa menyesali diri yang hina..... hanya allah yang maha sempurna, tempat memohon pertolongan.... muhasabah diri selalu semoga kita semua diselamatkan daripada azab kubur yang maha dahsyat ..... ameen


'wahai reader mohon doa kalian buat diri ku, kerana aku yakin pada kekuatan doa'



1 ulasan:

Pertama kali memasak

  Aku menulis dengan rasa sedih, aku menulis dengan rasa hiba..... 'masa kecilku' Aku anak ke-4 dari 6 adik-beradik. Keluarga aku bu...