Isnin, 3 Jun 2013

penipuan sejarah




Allah berfirman dalam surah al-baqarah ayat 30:
            “Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi. Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?. Tuhan berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya.”
(Surah al-baqarah:30)

            Persoalannya, apakah perkara yang dimaksudkan oleh allah yang tidak  diketahui oleh para  malaikat?. Persoalan tersebut telah dijawab oleh ayat seterusnya.

“Dan Dia telah mengajarkan Nabi Adam, akan segala nama benda-benda dan gunanya, kemudian ditunjukkannya kepada malaikat lalu Dia berfirman: Terangkanlah kepadaKu nama benda-benda ini semuanya jika kamu golongan yang benar.”
(surah al-baqarah: 31)          
            Setelah Nabi Adam mengetahui akan ‘nama-nama’tersebut maka bersujudlah para malaikat tanda penghormatan kepada manusia. Kecuali iblis kerana sombongdan merasakan bahawa manusia tetap akan melakukan kerosakkan di muka bumi dan menumpahkan darah walaupun telah diajarkan mengenai ‘nama-nama’ oleh tuhannya. Kerana itu,dia enggan sujud dan telah berikhrar sehingga hari kiamat untuk membuktikan bahawa manusia tetap akan melakukan kerosakkan dan menumpakkan darah walaupun telah mengetahui akan ‘nama-nama’ tersebut. Apakah yang dimaksudkan dengan ‘nama-nama’ tersebut? Kerana ‘nama-nama’ tersebutlah penyelesaian kepada setiap kerosakkan dan penumpahan darah yang sedang berlaku kepada umat manusia di akhir zaman ini sebagaimana yang telah dijangka oleh para malaikat.
Kita sering menyangka sejarah ketemadunan manusia bermula pada zaman batu, yang kononnya manusia pada zaman dahulu tidak tahu apa-apa dan malahan tidak tahu bercakap. Tidak ada bahasa. Tetapi sedikit demi sedikit mencapai kemajuan sehinggalah memasuki zaman moden sebagaimana kita berada sekarang. Itulah sejarah yang dipercayai oleh majoriti manusia zaman sekarang. Tanyalah kepada sesiapapun pasti mereka akan menyatakan begitu. Dan apabila disebut sahaja zaman purba pasti terlintas difikiran kita akan manusia pada zaman tersebut tinggal di dalam gua. Tetapi adakah kita lupa bahawa kaabah dan masjid Al-aqsa sebenarnya dibina oleh Nabi Adam sebagaimana yang telah dikatakan rasullah dalam hadis baginda?. Dan ini bererti manusia pertama (Abu Basyar@ Nabi Adam ) sudah pandai membina bangunan. Apakah mereka tinggal di dalam gua seperti binatang?. Malahan Nabi Adam sudah pandai berkata-kata, berpakaian, dan bertindak seperti manusia yang waras sama seperti manusia yang wujud pada hari ini.
 Adakah nabi adam diturunkan allah berada dalam keadaan sehina itu tanpa sebarang ilmu?. Nabi Nuh pula sudah pandai membuat bahtera yang besar. Cuba kita lihat piramid di Mesir, istana petra di jordan, stonehenge di london dan lain-lain binaan yang dipahat seperti sphinx, adakah perkara ini dilakukan oleh ‘orang gua’?.  Sebuah artifak yang yang begitu unik berbentuk seperti pasu telah dijumpai dalam tamadun Babylon, dan setelah dikaji, ia merupakan sebuah bateri. Ini menunjukkan bahawa kerajaan kuno Babylon sudah pandai menggunakan tenaga elektrik berjuta-juta tahun sebelum kita lagi. Sebuah lukisan yang terpahat di dinding piramid Giza pada zaman mesir purba menunjukkan gambaran seolah-olah sebuah helikopter. Ini menunjukkan zaman batu tidak pernah wujud begitu juga zaman gangsa.
 Paleolitik serta mesolitik hanyalah sebuah istilah khayalan dan dongengan. Dalang di sebalik kesemuanya penipuan sejarah ini adalah Charles Darwin dan semua penyokong teori Evolusi. Dan tersangatlah penting bagi kita untuk mengenali sejarah yang sebenarnya. Al-quran hanya menggunakan nama-nama para nabi sebagai ukuran masa dalam sejarah.
 Contohnya:
                                i.            ‘.........di masa kerajaan Sulaiman.....’ (Baqarah 102)
                              ii.            ‘.........sesudah Musa.......’ (Baqarah 246)
                            iii.            ‘.........sesudah Nuh.......’ (Isra 17)

Kerana para nabi ini adalah wakil kepada tempat, waktu dan zaman ketamadunan yang tertentu. Maka inilah cara yang  sebenar untuk mengkaji sejarah. Mengkaji berdasarkan nabi-nabi yang telah diutuskan allah dan seterusnya kita akan faham bagaimana dan bila perkembangan ketamadunan kaum tersebut serta bagaimanakah ketamadunan mereka yang begitu canggih boleh hancur dalam sekelip mata sahaja sehingga kita menyangka bahawa mereka berada di ‘zaman batu’.
Firman allah taala:
“Sesungguhnya telah berlaku sebelum kamu (contoh kejadian- kejadian berdasarkan) peraturan-peraturan Allah yang tetap; oleh itu mengembaralah kamu di atas muka bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana akibat orang-orang yang mendustakan (Rasul-rasul).”
(Surah al-Imran:137)

Mereka ini bukanlah orang gua yang hanya tahu makan dan minum sahaja akan tetapi mereka ini telah membina sebuah ketamadunan yang begitu hebat malahan kecanggihan mereka lebih hebat berbanding kita pada hari ini. Ilmu pengatahuan mereka ini begitu hebat sehingga mereka mampu mencerap bintang-bintang dilangit(ilmu falak) lebih hebat berbanding kita sekarang. Tetapi kekufuran yang dilakukan oleh sebahagian daripada mereka ini maka Allah menghancurkan mereka ini hanya dalam satu malam sahaja, sehingga kita percaya bahawa mereka ini adalah manusia zaman batu yang tidak pernah menciptakan apa-apa. Begitulah bagaimana sejarah berulang tetapi hanyalah sedikit sahaja yang mengambil pengajaran.
            Jangka masa dalam sejarah manusia ditanda mengikut nabi-nabi yang diutuskan. Dan apabila nabi yang terakhir diutuskan maka ini bermakna sejarah manusia sudah mulai sampai ke fasa yang terakhir. Fasa ini adalah fasa terpenting bagi makhluk yang bernama iblis. Kerana iblis sudah berjanji kepada Allah sejak awal sejarah manusia lagi untuk membuktikan bahawa manusia adalah makhluk yang akan merosakkan bumi dan saling menumpahkan darah. Mengikut hadis Nabi Muhammad S.A.W dibahagikan kepada 5 bahagian mengikut kerangka masa sebagaimana hadis rasullah;
“ masa kenabian itu ada di tengah-tengah kalian, adanya atas kehendak allah, kemudian allah mengangkatnya apabila menghendakinya untuk mengangkatnya.”
“ selanjutnya adalah masa khilafah yang mengikut jejak kenabian (khilafah ‘ala minhaj an-nubuwwah) adanya atas kehendak allah, kemudian allah mengangkaynya apabila dia mengangkatnya”
“ seterusnya masa kerajaan yang menggigit (mulkan ‘adhan) adanya atas kehendak allah, kemudian allah mengangkatnya apabila dia menghendakinya mengangkatnya”
“setelah itu. Masa kerajaan yang menyombong (mulkan jabariyyan)adanay atas kehendak allah, kemudian allah mengangkatnya apabila dia menghendakinya.”
“ Selanjutnya adalah masa khilafah yang mengikut jejak kenabian (khilafah ‘ala minhaj an-nubuwwah)”
‘Kemudian baginda diam’
[hadis riwayat Ahmad & Baihaqi dari Nuaman bin Basyir dari Hudzaifah]

Mengikut rasulallah, fasa pertama bagi umat ini adalah kerika Nabi masih hidup. Zaman ini sudah berlalu. Kemudian, datang pula zaman di mana zaman pemerintahannya mengikut cara kenabian. Pada zaman ini kita dapat melihat umat islam diperintah oleh 4 Khulafa’Rashidin dan zaman ini juga sudah berlalu. Kemudian datang pula zaman pemerintahan kerajaan yang ‘menggigit’ dalam hadis tersebut bermaksud mereka hanya menyerahkan kekuasaan mereka kepada keturunan mereka sahaja. Kita dapat lihat pada fasa ini kerajaan umayyah, abasiyyah dan uthmaniah yang berkuasa menggunakan sistem monorki dan zaman ini juga telah berlaku.
            Kemudian datang pula satu zaman dunia diperintah oleh pemerintah yang sombong dan bermaharajalela dan fasa itu ialah zaman sekarang. Apabila sudah berlalu fasa ke-4 maka datang pula fasa yang ke-5. Fasa ke-5 dunia kembali diperintah mengikut cara nabi berasaskan syariat islam. Setelah habis rasullah bercerita tentang fasa ke-5 tiba-tiba rasulallah terdiam dan diam tersebut bermaksud sejarah manusia sudah tamat.

            Rasullah pernah mengingatkan umatnya yang hidup pada fasa ke-4 ini bahawa akan kedatangan satu fitnah yang maha dahsyat.  WALLAHUA’LAM


#manusia perlu banyak belajar dan menkaji sejarah agar tidak mudah ditipu dakyah manusia penderhaka  nikmat


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pertama kali memasak

  Aku menulis dengan rasa sedih, aku menulis dengan rasa hiba..... 'masa kecilku' Aku anak ke-4 dari 6 adik-beradik. Keluarga aku bu...