Khamis, 27 Disember 2012

Kepercayaan atau Belief



            Assalamualaikum wahai sahabat penziarah2 blogwalking..... hmmm pada entri kali ni asma nak bercerita pasal apakah yang dinamakan sebagai 'kepercayaan' atau belief... bukan senang bagi kita untuk mempercayai sesuatu yang tidak nampak dimata, namun hati yang celik sahaja yang dapat menilai sesuatu itu dan memberi kepercayaan terhadapnya. Kepercayaan ini adalah sesuatu yang agak besar untuk diberi pemahaman kerana terlalu luas dan subjektif ... Ada kepercayaan yang terbit dalam jiwa dan hati berbicara bahawa aku boleh mempercayainya(tanpa sebab), ada juga mempercayai sesuatu perkara itu secara buktinya iaitu setelah melihat sendiri bukti-bukti kejadian itu dihadapan mata kepala sendiri (bersebab) dan ada pula mempercayai sesuatu perkara itu secara 'mengkhinzir buta' (ayat jozan).

        Namun apa sahaja perhubungan yang tidak diiringi dengan kepercayaan maka tidak ada maknalah perhubungan itu dijalinkan lagi..... rasulallah digelar al-amin kerana beliau sangat dipercayai oleh kaum quraish. Rasulallah tidak pernah menipu sesiapa pun dan perkara ini diakui sendiri oleh orang quraisy, tetapi diatas keegoan dan kesombongan mereka menolak ajaran yang dibawa oleh rasullah iaitu islam. Kepercayaan menjadi tunjang kekuatan terhadap sesuatu perhubungan tidak kiralah sama ada hubungan dengan pencipta yang dikatakan sebagai iman. Iman terbahagi kepada 6 rukun iaitu beriman kepada allah, malaikat, kitab, rasul, hari kiamat dan qada qadar. Jika tiada iman dalam diri manusia maka tiadalah islam. Menidakkan satu daripada enam ini adalah tidak sempurna imanya kerana wajib mempercayai keenam-enam tanpa syak wasangka dan mengingkari satu daripada enam adalah dikira kafir.

         Dalam kepercayaan kekadang ada had dan batasnya seperti kepercayaan manusia terhadap manusia. Kerana itu kita sebagai manusia "never trust people 100 percent" kata Wan Azizah presiden parti keADILan. Pada saya betul sebagaimana yang dikatakan beliau. Manusia tidak seperti tuhan kerana manusia bersifat lemah. Termasuklah dalam perhubungan cinta, kita tidak perlu mempecayai pasangan secara total tanpa rasa ragu walaupun sedikit. Benar ragu-ragu adalah daripada syaitan yang suka benar menghasut kita kearah kebinasaan. tetapi mempercayai pasangan secara total adalah bodoh. Bagaimanakah andai suatu hari nanti mereka mengkhianati diri kita??  sudah pasti diwaktu itu kita akan merasa teramat kecewa terhadapnya kerana kita sudah menaruh kepercayaan sepenuhnya kepada dia dan pada akhirnya kita dicuranginya...... see apa yang asma nak sampaikan..??

      Tetapi kepercayaan mesti ada dalam setiap perhubungan sama ada dalam hubungan cinta, persahabatan, diantara guru dan pelajar, ibu dan anak, doktor dan pesakit, pekerja dan majikan  dan sbagainya lah. Andai kata tiada kepercayaan dalam setiap perhubungan nescaya pasti sudah tiada makna sesuatu perhubungan itu terjalin lagi...... Jika mahukan perhubungan yang kekal lama resepinya adalah kepercayaan yang tulus ikhlas mempercayai. Kepercayaan ini tidak akan dapat belajar daripada buku ataupun daripada perpustakaan. Yang ada hanya perlu hati meyakini ia sahaja.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pertama kali memasak

  Aku menulis dengan rasa sedih, aku menulis dengan rasa hiba..... 'masa kecilku' Aku anak ke-4 dari 6 adik-beradik. Keluarga aku bu...