Selasa, 12 Februari 2013

Azalia yang ku cinta




Ku lihat bintang-bintang.....
Tersenyum saksikan kau merekah.....
Sang kumbang datang, hap, hap, hinggap perlahan.....
Bunganya merekah berkembang kembang..

Warnamu merah-merah....
Semerah danau di katumiri....
Aku melangkah tu, wa, ga, mendekati.....
Betapa indahnya ku suka.....

Reff :

Detik-detik waktuku kian berlalu....
Tak jemu aku memandangnya.....
Detak-detak jantung ku berdenyut selalu....
Ku jatuh hati memetiknya......
Azalia kau bunga yang ku cinta.....


bunga azalia cantik kalau dipandang...
kawaiii....suka sangat lagu neyh.... just cerita pasal bunga,
tapi best.... if korang suka dengan lagu neyh... nampaknya kita mempunyai 
taste yang sama =)



Saliyah atau Azalea adalah jenis tanaman berbunga dari keluarga Ericaceae dan genus Rhododendron yang tumbuh di wilayah beriklim dingin. Azalea tumbuh di sebagian besar Asia Timur dan Amerika Utara. Bunganya berkembang pada awal musim panas di bulan Jun dan pada musim gugur menggugurkan dedaunannya, terutama pada spesis Amerika. 

Spesis Azalea asia memiliki daun yang hijau sepanjang tahun.

Azalea dikembangkan sebagai tanaman hias yang popular. Pada habitat liar, ia biasa tumbuh 
di hutan dan wilayah berhawa dingin. Warna bunganya ada banyak variasi seperti merah, kuning, 
putih, pink, dan ungu. 


Di Amerika Utara sendiri terdapat lebih dari 50 jenis spesis azalea.
Akar azalea dangkal dan hidup paling baik pada tanah asam yang subur di tempat yang agak teduh. Pada stamen azalea yang panjang terdapat kelopak bunga yang mengandung serbuk sari.

bunga ni ada juga di tanam di kawasan katumiri, bandung jawa barat, indonesia


aku pun bukan faham sangat spesis bunga ni... cuma cukup sekadar menghargai
bunga yang super kawaiii macam neyh.... anugerah dan ciptan allah sudah pasti cantik


#macam dalam slot kat TV3 kan (slot azalea)


sumber: Encik Google
 lagu by Ali Sastra
lirik by Aden edcoustic


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pertama kali memasak

  Aku menulis dengan rasa sedih, aku menulis dengan rasa hiba..... 'masa kecilku' Aku anak ke-4 dari 6 adik-beradik. Keluarga aku bu...