Rabu, 12 Oktober 2011

hijab bukan sekadar tudung

assalamualaikum dan salam sejahtera,

  Pada pandangan asma lah kan hijab ni bukan saja sekadar tudung kepala yang digunakan oleh kebanyakkan wanita muslim tak kira di malaysia atau dimana-mana sahaja lah kerana asalkan jika dia adalah wanita islam dia wajib menutup aurat, kadang-kadang tertanya adakah wanita bukan muslim tidak wajib menutup aurat? soalan ini asma tanyakan kepada ustaz asma yang paling senior masa dekat sekolah dulu. ustaz yazid cakap yang sebenarnya semua perempuan yang sudah baligh diatas muka bumi ni wajib menutup aurat sebab sudah baligh sebagaimana yang di sarankan nabi dan allah dalam alquran kalau tak salah dalam surah an-nisa' ayat 53(kalau salah tolong bagi tahu eh kawan2). tetapi kenapa orang bukan islam tidak bertudung? asma tanya balik pada ustaz yazid. uztaz cakap diorang wajib cuma diorang bukan mukallaf sebab tu la diorang tak pakai hijab.


   sebenarnya hijab ni bukan sahaja bermaksud tudung kepala. hijab ni boleh jadi hijab kita dengan benda ghaib(samiyyat). dalam kehidupan kita ni sebebarnya kita berkongsi  hidup denagn makhluk lain yang juga sama-sama hamba allah yang hidup di tempat yang sama tapi berlainan alam (bukan alam sedar, tak sedar & separa sedar macam teori psikoanalisis tu eh). so bila hijab nih terbuka mungkin akan bagi kesan yang besar kat kita contahnya tak boleh tidur malam sebab selalu nampak muka hodoh/buruk mengacau kita tiap hari hahahaaahhhaaa..........nak buat ibadat pon tak boleh kan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pertama kali memasak

  Aku menulis dengan rasa sedih, aku menulis dengan rasa hiba..... 'masa kecilku' Aku anak ke-4 dari 6 adik-beradik. Keluarga aku bu...